Bruk klinkierowy – to sformułowanie, które coraz coraz rzadziej, budzi zdziwienie nie tylko u laików, ale także wśród wykonawców i architektów. Przywykliśmy jednak do tego, że bruk jest tylko betonowy…
Cóż, świat wokół nas pędzi coraz szybciej i nie wszyscy pamiętamy czasy, kiedy uliczki, chodniki czy deptaki wykładano tylko ceramiką – tzw. brukiem drogowym. Na skutek migracji technologii z zachodu ten piękny i trwały materiał kończył niestety często jako ekskluzywna podbudowa pod asfalt lub był zastępowany, podobnie jak granit, produkowaną masowo betonową kostką brukową.
Obecnie można zauważyć pozytywny trend powrotu do tradycji, gdzie oprócz patrzenia na koszty realizacji, zwraca się także uwagę na estetykę i trwałość stosowanych materiałów. I choć zgodnie z tą tendencją coraz częściej (zwłaszcza w centrach miast) odkrywa się tak schowaną pod asfaltem przed laty ceramiczną kostkę brukową, to niestety, w pozostałych miejscach, zalega słabej jakości i o marnej estetyce, szara lub powierzchniowo sztucznie barwiona betonowa kostka brukowa. Czy można i czy warto to zmienić? Z pewnością jest to możliwe za sprawą bruku klinkierowego, który może być alternatywą dla bruku betonowego.
Bruk klinkierowy to nazwa potoczna wyrobu o fachowej nazwie ceramiczna cegła drogowa. Pojedyncza kostka bruku klinkierowego posiada wymiary 200 x 100 mm i występuje w grubościach 45 i 52 mm. Dla bardziej wymagających osób i dla bardzo dużych obciążeń np. placów manewrowych, ramp przeładunkowych itp., dostępna jest też kostka o grubości 71 mm. Materiał, z którego wykonany jest bruk klinkierowy to wysokogatunkowa ceramika, wyselekcjonowana glina wypalana w wysokiej temperaturze, dzięki czemu uzyskujemy wysoko wytrzymały spiek ceramiczny o określonym kolorze i parametrach.
Produkt taki jest całkowicie odporny na blaknięcie choćby dlatego, że nie dodaje się do niego w czasie produkcji żadnych barwników i pigmentów. Kolor uzyskiwany jest na bazie wysokiej jakości gliny lub mieszany kilku gatunków glin, które naturalnie wypalają się na dany kolor. Dzięki temu zabiegowi oraz tzw. flashingowi czyli „malowaniu ogniem”, możemy uzyskać produkty wielobarwne i cieniowane w kolorystyce od żółci, przez pomarańcze, czerwienie, aż po brązy i ich melanże.
Z punktu widzenia użytkowania bruk klinkierowy posiada najwyższą klasę odporności na poślizg, najwyższą klasę odporności na ścieranie, nasiąkliwość poniżej 6%, ogromną wytrzymałość mechaniczną na ściskanie (ponad 200 MPa już przy grubości 45 mm, dzięki czemu już tak cienki bruk klinkierowy można stosować na podjazdy dla samochodów osobowych) i oczywiście pełną odporność na surowe warunki atmosferyczne.
Dzięki tym cechom fizycznym nawierzchnia ułożona z użyciem bruku klinkierowego, poza tym, że jest bardzo trwała i bezpieczna w użytkowaniu, jest także niezwykle odporna na zabrudzenia kurzem, błotem, tłuszczami, olejami silnikowymi, a także odporna na działanie kwasów.
Masz dodatkowe pytania? Napisz do nas